døgnrytme

Den lette forvandling fra natteravn til morgenmenneske

Du kigger på klokken og du ved du burde gå i seng, men du bliver alligevel oppe. Til gengæld må du drøne rundt for at nå det hele om morgenen. Ikke så fedt.

Men hvordan kommer du lige ud af det på en let og succesfuld måde?

Måske har du allerede prøvet. Du har sagt til dig selv at kl. 22 der er det i seng (i stedet for 23.30 eller endnu senere), men det har ikke lige været et hit. Det er der et par grunde til. For det første så fungerer det bedst for kroppen at gå i seng og stå op på samme tid hver dag. Ikke ligefrem noget der stemmer overens med denne strategi – eller med vores hverdag/weekend-rytme iøvrigt, men det er en anden snak. Vigtigst er det dog, at det ikke fungerer fordi du tager et for stort skridt. Kroppen kan simpelthen ikke nå at omstille sig til den nye vane det er at gå i seng kl. 22 på en gang.

Det er derfor du sidder og læser dette. Fordi jeg nu giver dig svaret på hvordan du let og garanteret fikser den sag en gang for alle.

Du går 2 minutter tidligere i seng hver aften og står 2 minutter tidligere op hver morgen. Slut.

“Whaa – men det kan jeg da ikke?!” Efterreaktionen. Jo, det kan du godt. Din krop vil elske det, den har det nemt med det og derfor får den (du) det gjort hvilket er præmissen for at det s k e r. Faktisk er det dit hoved der siger alt dette, måske tilføjet “jamen jeg bliver aldrig færdig” – “skal jeg virkelig stille på mit vækkeur hver dag?” – “det er fjollet” – find selv på flere.

Er du klar til at høre hvad din krop siger til den fremgangsmåde? “Ahhhhhh…..” – “Det var nemt” – “jubi – i morgen har jeg tid til at sidde over kaffen / være i bad / gøre mere ud af at vælge hvilket tøj jeg skal tage på i 2 minutter mere end i går morges.”

Jeg har selv været i starten af sådanne opskrifter, der baserer sig på succesfilosofien Kaizen, formet efter hvordan din krop faktisk fungerer, og jeg medgiver, at man godt kan blive lidt vanvittig til at starte med. Men efter en uge er du kommet et kvarter før i seng og et kvarter før op, og det føles rart. Så brug de par minutter hver dag og du vil se hvordan det ligeså stille og fint flytter sig. Efter lidt tid vil det gå endnu stærkere. Du vil have nemt ved at gå 5 minutter før i seng fordi din hjerne nu har vænnet sig til tanken (og jeg mener hjernen, ikke sindet/dig) og den vil begynde at bakke dig op sådan så der nu kommer endnu mere fart på processen = guleroden ved denne metode.

Et andet starttip er, at glæde sig over de små ting. Som du sikkert har hørt før. Men hvorfor ikke lade det være 2 minutter, når du nu ved, at de vil føre dig i mål og ud af den dårlige vane?

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *